Rozciąganie – ważne po treningu

Osoby ćwiczące powinny pamiętać, aby po zakończeniu treningu poświęcić również czas na stretching, czyli rozciąganie mięśni. Jest ono ważne, ponieważ intensywne treningi powodują powolne skracanie się mięśni. W konsekwencji nie mogą one pracować ze swoją największą mocą, przykurczenia mogą także powodować wady postawy, co skutkuje często bólem i kontuzjami. Rozciąganie po treningu pomaga rozwijać mięśnie we właściwy sposób, co efektywnie zapobiega różnego typu urazom ciała.

Stretching dynamiczny i statyczny

Tubing Basic – Guma gimnastyczna od Apus-Sports

Rozciąganie powinno stać się elementem treningu. Przed jego rozpoczęciem warto wykonać stretching dynamiczny, który przygotowuje mięśnie i ścięgna do pracy – uelastycznia je, poprawia krążenie oraz pomaga w ich dotlenieniu.

Po treningu istotny jest stretching statyczny, rozluźniający i eliminujący powstałe podczas ćwiczeń przykurcze. Rozciąganie sprawia, że ciało staje się elastyczne, zwiększa się zakres ruchów i pobudza rozwój mięśni.

Statyczne rozciąganie po treningu

Stretching statyczny, polecany po treningu, polega na wolnym rozciąganiu mięśni w całym zakresie ruchu. Przy maksymalnym rozciągnięciu należy zatrzymać się na ok. 15-30 sekund, aby w pełni wykorzystać napięcie mięśni do ich rozciągnięcia.

W rozciąganiu statycznym można także stosować elementy wpływające na bierną pracę mięśni. Metoda ta polega na rozluźnianiu i utrzymaniu ciała w pozycji rozciągniętej – w takich przypadkach siła musi pochodzić z zewnątrz. Można to osiągnąć pracując z partnerem lub też korzystając z różnego typu pomocy. Dobrym rozwiązaniem jest np. roller. Jest to specjalny wałek do masażu, często wyposażony w wypustki, pomagający w wykonaniu automasażu umożliwiającego rozluźnienie przeciążonych i bolących mięśni.

Korzyści z rozciągania mięśni po treningu są wielorakie. Prócz wymienionego już zmniejszenia ryzyka kontuzji czy wzrostu giętkości i mobilności oraz stworzenia warunków do przyrostu mięśni, warto wymienić również zniwelowanie bólu mięśni oraz ich lepszą i szybszą regenerację.

Pages:
Edit