Rodzaje sztang i ich zastosowanie

Gryf prosty użyty do treningu klatki piersiowej

Sztangi – chyba najstarsze i najbardziej znane elementy, które stanowią wyposażenie każdej siłowni. Można śmiało pójść z twierdzeniem, że przeważająca część dojrzewających chłopców, trzymała jedną sztangę pod łóżkiem, by codziennie wieczorem rozbudowywać bicepsy, bo nie mogli chodzić na siłownię. I choć kiedyś sztanga była jedna – prosta, z możliwością dokładania obciążenia, tak teraz producenci proponują coraz to inne, lepsze i dostosowane pod różne treningi i rozbudowę innych partii górnej części ciała. Jesteś ciekawy co proponują? Zapoznaj się z naszą listą!

Gryf mocno łamany użyty podczas treningu

Gryf mocno łamany użyty podczas treningu

Zanim przejdziemy do rodzajów sztang, warto zapoznać się bliżej z jej budową. Zwykle jest to prosty drążek, który wykonuje się ze stali. Ma od metra do prawie 2,5 metrów długości, a średnica jest tak dostosowana, aby można było ją swobodnie chwycić. Jako, że ze sztangą ćwiczą również kobiety, ma ona średnicę od 2,5 cm do nawet pięciu! Czy czegoś nam tutaj brakuje? Oczywiście! Obciążenie – czyli tak zwane talerze (chyba nie trzeba tłumaczyć, dlaczego tak je nazywamy). Umieszczamy je na gryfie – w zależności od naszych potrzeb, dokładamy odpowiednio obciążenie pod nasze indywidualne możliwości i chęci podnoszenia siły ciała. Poza tymi elementami, niezbędne są także zaciski – mogą być gwintowane lub sprężynowe. Po co są potrzebne? Aby obciążenie nam nie zleciało przy wykonywaniu treningów. Przecież nie jest możliwe, abyśmy cały czas trzymali idealnie w poziomie sztangę, prawda?

Jakie są rodzaje tzw „gryfów”?

Gryf łamany użyty podczas ćwiczenia tricepsów

Gryf łamany użyty podczas ćwiczenia tricepsów

Skoro już mamy podstawowe informacje o sztangach, warto zapoznać się z rodzajem gryfu. Na rynku dostępne są różnorodne, będą się charakteryzować innym wyglądem i zastosowaniem. Gdy jedne pomogą w rozbudowie bicepsów, kolejne zajmą się zupełnie innymi partiami ciała. To co? Chcesz je poznać?

  • Gryf prosty
    • Czyli najbardziej tradycyjny i znany nam wszystkim. Służy do wyciskania na ławeczce, do przysiadów czy wzmacnianiu barków. Jest podstawowym sprzętem, który zawsze przyda się na siłowni
  • Gryf łamany
      • Mamy do dyspozycji dwa – mocno lub słabo łamany. Jest idealny na bicepsy i co ważne – nie obciąża tak nadgarstków, jak tradycyjny prosty gryf!
  • Gryf kratownica
    • Choć nie spotyka się zbyt często takiego gryfa w na siłowni, to właśnie on najlepiej pomaga w rozbudowie bicepsa i tricepsa. Możliwe jest także pobudzanie innych części mięśni, dlatego warto bliżej się z nim zapoznać.

Jak widać, możliwości jest naprawdę wiele – co wybrać? Tutaj warto zastanowić się czy zależy nam na określonych częściach ciała czy może wolimy wyizolować wybrane partie?

Pages:
Edit